Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/13771
Title: Legitimiteitsmanagement van inclusieve scholen in de Vlaamse onderwijsmarkt: een synthese van het neo-institutioneel en impressiemanagement perspectief
Authors: MAMPAEY, Jelle 
Advisors: ZANONI, Patrizia
Issue Date: 2012
Abstract: In dit doctoraatsproefschrift willen we bijdragen tot de onderwijsliteratuur door te onderzoeken hoe (Vlaamse) etnisch diverse inclusieve scholen hun reputatie (of legitimiteit) in de ogen van autochtone ouders van leerlingen kunnen behouden, wat in een quasi-onderwijsmarkt (zoals de Vlaamse) noodzakelijk is om hun werking en overleving op lange termijn te waarborgen. Inclusieve scholen definiĆ«ren we als scholen die de kloof in de onderwijsprestaties tussen autochtone en allochtone leerlingen verkleinen. We maken hiervoor gebruik van een meervoudige gevalstudie van vier Vlaamse secundaire inclusieve scholen. Om onze data te interpreteren gebruiken we de literatuur rond reputatiemanagement (of legitimiteitsmanagement) van organisaties, die in de onderwijsliteratuur rond inclusieve scholen tot op heden slechts twee keer werd toegepast(cf.Lee, 2001; Zanoni & Mampaey, in press).
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/13771
Category: T1
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:PhD theses
Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Final_Doctoraatsproefschrift Jelle Mampaey.pdf834.2 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Sep 5, 2022

Download(s)

18
checked on Sep 5, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.