Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/19475
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | HOLSTEEN, Jos | - |
dc.contributor.advisor | MARINI, Nico | - |
dc.contributor.advisor | CANNOVA, Tiziano | - |
dc.contributor.author | Ackermans, Bart | - |
dc.contributor.author | Mulders, Milan | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-29T08:48:00Z | - |
dc.date.available | 2015-09-29T08:48:00Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/19475 | - |
dc.description.abstract | Certum-Engineering is een ingenieursbureau dat zich focust op de automotive sector en in het bijzonder op de busbouw. Reisbussen beschikken doorgaans niet over een rolstoellift aan de vooringang. Deze scriptie handelt over het ontwerp van een liftsysteem dat de rolstoelgebruiker, aan de vooringang, in één vloeiende beweging in de reisbus brengt. Het systeem dient compatibel te zijn met zoveel mogelijk reisbussen. Een literatuurstudie en beursbezoek (IAA) verschafte inzicht op vlak van wetgeving, liftsystemen, reisbussen en rolstoelen. Vervolgens werden drie voorontwerpen uitgewerkt in Creo. Berekeningen op de aandrijvingen wezen uit dat het model van de schuiver het haalbaarst was. Na mechanische aanpassingen en sterkteberekeningen, op de meest kritische componenten, werd een algemeen concept in blokvorm uitgewerkt. Aangezien Creo een onzekerheid toonde op het gebied van het horizontaal blijven van het platform werd een schaalmodel vervaardigd. Hieruit bleek dat het concept theoretisch perfect werkt, maar praktisch niet haalbaar is wegens speling in de translatie van het platform. Een aanpassing van dit concept was niet voldoende, waardoor een nieuw aandrijving samen met nieuwe berekeningen noodzakelijk waren voor die translatie. Als resultaat biedt deze masterproef geen afgewerkt ontwerp, maar eerder een studie als basis voor een verder ontwerp. | - |
dc.format.mimetype | Application/pdf | - |
dc.language | nl | - |
dc.publisher | UHasselt | - |
dc.title | Ontwerp van een invalidenlift voor een coach (reisbus) | - |
dc.type | Theses and Dissertations | - |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | - |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | - |
local.type.specified | Master thesis | - |
item.fullcitation | Ackermans, Bart & Mulders, Milan (2015) Ontwerp van een invalidenlift voor een coach (reisbus). | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Ackermans, Bart | - |
item.contributor | Mulders, Milan | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
12356522014H53.pdf | 10.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
12356522014H53p.pdf | 650.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.