Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/23388
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | POELMANS, Hanne | - |
dc.contributor.author | VANCAUWENBERGH, Sadia | - |
dc.date.accessioned | 2017-03-20T09:03:50Z | - |
dc.date.available | 2017-03-20T09:03:50Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | TH&MA (Den Haag), | - |
dc.identifier.issn | 1380-7110 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/23388 | - |
dc.description.abstract | Universitaire rankings zijn anno 2017 uitgegroeid tot populaire ranglijsten die door tal van gebruikers, zowel binnen als buiten het universitaire landschap, aangewend worden voor allerhande marketingdoeleinden. Hoewel deze lijsten op het eerste zicht eenvoudig lijken weer te geven welke universiteiten achtereenvolgens als beste beschouwd mogen worden, is dit in realiteit echter niet het geval. Rankingresultaten worden namelijk niet louter bepaald door de kwaliteiten van de universiteit zelf. Zowel aan de kant van de rankingorganisatie - die de ranking opstelt - als aan de kant van de individuele universiteiten - die de gegevens waarop de ranking gebaseerd is, aanleveren - spelen er factoren die de interpretatie van rankingresultaten bemoeilijken. Het doelpubliek van rankings moet dan ook voldoende geïnformeerd zijn over 1) de achtergrond van de verschillende rankings, hun onderliggende methodologieën en gebruikte indicatorensets, alsook over 2) de variabiliteit die optreedt bij data-aanlevering door met name een gebrek aan afdoende semantiek, alvorens zij kunnen overgaan tot een correcte interpretatie van rankingresultaten. | - |
dc.description.sponsorship | ECOOM-UHasselt | - |
dc.language.iso | nl | - |
dc.subject.other | universitaire rankings; semantiek; indicatoren | - |
dc.title | Leidraad voor het wikken en wegen van rankingresultaten | - |
dc.type | Journal Contribution | - |
local.format.pages | 8 | - |
local.bibliographicCitation.jcat | A1 | - |
dc.relation.references | Bornmann, L., Mutz, R., & Daniel, H.-D. (2013). A multilevel-statistical reformulation of citation-based university rankings: the Leiden Ranking 2011/2012. Journal of the American Society of Information Science and Technology, 64(8), 1649-1658. Hazelkorn, E. (2007). The Impact of League Tables and Ranking Systems on Higher Education Decision Making. Higher Education Management and Policy, 19(2), 1-24. Liu, N. C. (2009). The Story of Academic Rankings. International Higher Education, 54, 2-3. Moed, H. (2017). A critical comparative analysis of five world university rankings. Scientometrics 110:967-990. Rauhvargers, A. (2011). EUA Report on Rankings 2011: Global University Rankings and Their Impact, European University Association, 1-85. Rauhvargers, A. (2013). EUA Report on Rankings 2013: Global University Rankings and Their Impact II, European University Association, 1-88. Sorz, J., Wallner, B., Seidler, H., Fieder, M. (2015). Inconsistent year-to-year fluctuations limit the conclusiveness of global higher education rankings for university management. PeerJ 3:e1217 https://dx.doi.org/10.7717/peerj.1217. | - |
local.type.refereed | Non-Refereed | - |
local.type.specified | Article | - |
local.identifier.vabb | c:vabb:437731 | - |
local.bibliographicCitation.status | In press | - |
item.fullcitation | POELMANS, Hanne & VANCAUWENBERGH, Sadia (2017) Leidraad voor het wikken en wegen van rankingresultaten. In: TH&MA (Den Haag),. | - |
item.validation | vabb 2019 | - |
item.contributor | POELMANS, Hanne | - |
item.contributor | VANCAUWENBERGH, Sadia | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.accessRights | Restricted Access | - |
crisitem.journal.issn | 1380-7110 | - |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Poelmans&Vancauwenbergh_Thema2017 (1).pdf Restricted Access | Non Peer-reviewed author version | 688.93 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.