Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/23388
Title: Leidraad voor het wikken en wegen van rankingresultaten
Authors: POELMANS, Hanne 
VANCAUWENBERGH, Sadia 
Issue Date: 2017
Source: TH&MA (Den Haag),
Status: In press
Abstract: Universitaire rankings zijn anno 2017 uitgegroeid tot populaire ranglijsten die door tal van gebruikers, zowel binnen als buiten het universitaire landschap, aangewend worden voor allerhande marketingdoeleinden. Hoewel deze lijsten op het eerste zicht eenvoudig lijken weer te geven welke universiteiten achtereenvolgens als beste beschouwd mogen worden, is dit in realiteit echter niet het geval. Rankingresultaten worden namelijk niet louter bepaald door de kwaliteiten van de universiteit zelf. Zowel aan de kant van de rankingorganisatie - die de ranking opstelt - als aan de kant van de individuele universiteiten - die de gegevens waarop de ranking gebaseerd is, aanleveren - spelen er factoren die de interpretatie van rankingresultaten bemoeilijken. Het doelpubliek van rankings moet dan ook voldoende geïnformeerd zijn over 1) de achtergrond van de verschillende rankings, hun onderliggende methodologieën en gebruikte indicatorensets, alsook over 2) de variabiliteit die optreedt bij data-aanlevering door met name een gebrek aan afdoende semantiek, alvorens zij kunnen overgaan tot een correcte interpretatie van rankingresultaten.
Keywords: universitaire rankings; semantiek; indicatoren
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/23388
ISSN: 1380-7110
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2019
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poelmans&Vancauwenbergh_Thema2017 (1).pdf
  Restricted Access
Non Peer-reviewed author version688.93 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

114
checked on Sep 7, 2022

Download(s)

94
checked on Sep 7, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.