Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/27055
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | PIRDAVANI, Ali | - |
dc.contributor.advisor | VAN HAPEREN, Wouter | - |
dc.contributor.author | Horckmans, Olivier | - |
dc.contributor.author | Albert, Jordy | - |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T10:04:19Z | - |
dc.date.available | 2018-10-03T10:04:19Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/27055 | - |
dc.description.abstract | Het onderzoek naar in-vehicle-countdown-timers ter hoogte van verkeerslichten wordt alsmaar populairder. Echter zijn er slechts een beperkt aantal wetenschappelijke studies die het gedrag van automobilisten ter hoogte van een verkeerspuntengeregeld kruispunt onderzoeken met toepassing van zo'n systeem. Het kan gezien worden als een head-up display in de voorruit van de wagen, waarbij er wordt afgeteld van de groene naar oranje en tenslotte rode lichtfase. Het werkt volgens het principe van vehicle-to-infrastructure communicatie. Deze studie voerde een rijsimulatoronderzoek uit van desbetreffend systeem bij 46 proefpersonen. De rijsimulatorbenadering was de meest voor de hand liggende keuze aangezien in-vehicle-countdown-timers tot op heden nog niet worden toegepast in België. Het doel was om de invloed op de verkeersveiligheid te analyseren aan de hand van een vergelijkende analyse tussen twee condities, namelijk met en zonder timer. Het experiment bestond uit een voorbevraging, een simulatie en een nabevraging. De simulatie bevatte twee condities, die elk drie varianten hadden. De resultaten toonden aan dat het aantal stopbeslissingen quasi ongewijzigd bleef. Bij de snelheid en versnelling gedurende de laatste 250m voor het kruispunt waren er wel significante verschillen. Bestuurders gingen gemiddeld 70m eerder afremmen. Ook waren deze remmanoeuvres meer gedoseerd. Het aantal noodstops lag 20% lager dan wanneer er geen timer werd toegepast. De publieke perceptie van de proefpersonen bevestigde deze resultaten. | - |
dc.format.mimetype | Application/pdf | - |
dc.language | nl | - |
dc.publisher | UHasselt | - |
dc.title | De invloed van in-vehicle-countdown-timers op het rijgedrag van automobilisten ter hoogte van verkeerslichtengeregelde kruispunten | - |
dc.type | Theses and Dissertations | - |
local.format.pages | 0 | - |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | - |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | - |
local.type.specified | Master thesis | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.contributor | Horckmans, Olivier | - |
item.contributor | Albert, Jordy | - |
item.fullcitation | Horckmans, Olivier & Albert, Jordy (2018) De invloed van in-vehicle-countdown-timers op het rijgedrag van automobilisten ter hoogte van verkeerslichtengeregelde kruispunten. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1e07dec6-8daf-4a89-970f-13bf7371df55.pdf | 7.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
ea202295-e34b-4986-951a-594a7df912e2.pdf | 2.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
68
checked on Sep 28, 2023
Download(s)
42
checked on Sep 28, 2023
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.