Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/32599
Title: Onderzoeksproject Circulair Leren Ondernemen (VFO e-studiedag)
Authors: ADRIAENSENS, Charlotte 
KUPPENS, Tom 
Issue Date: 2020
Source: VFO Onderwijsonderzoek @ Home: online studiedag, Online (from UHasselt), 22/10/2020
Abstract: Uit een duurzaamheidsattitudemeting aan de UHasselt bleek dat economiestudenten een minder positieve attitude hebben t.o.v. duurzaamheid dan bijvoorbeeld studenten ingenieurswetenschappen (Fonteyn, Medaer & Meuwis, 2016). Dit is ten eerste verontrustend aangezien veel economen de ondernemers van morgen zijn. Ten tweede zijn het vaak economen die bij bedrijven of bij de overheid een belangrijke rol spelen in investerings-en beleidsbeslissingen. Daarnaast vormen werknemers met geschikte competenties volgens Janssens en Kuppens (2018) een belangrijke vereiste voor de transitie naar een circulaire economie. Om meer richting circulair ondernemen te evolueren, dient er meer ingezet te worden op valorisatie-en transversale competenties (Janssens & Kuppens, 2018). Hierbij zijn kennis van de financiële aspecten, langetermijndenken, design thinking, … belangrijk. Er bestaat echter relatief weinig educatief materiaal om rond circulair ondernemen te werken. Het reeds bestaande materiaal is verspreid, theoretisch, praktisch weinig inzetbaar en spitst vaak toe op slechts één aspect. Binnen dit project werken de UHasselt, Vlajo, circulaire bedrijven en secundaire scholen samen om een begeleidend kader uit te werken dat leerkrachten conceptueel en inhoudelijk ondersteunt om met circulair ondernemen aan de slag te gaan bij het opzetten van een mini-onderneming, studentenbedrijf of andere werkvormen voor ondernemerschapseducatie. Door het thema al vroeg aan te raken, geraken de leerlingen sterker vertrouwd met het concept, de verschillende principes en businessmodellen die circulair ondernemen mogelijk maken. Het project heeft een hoge maatschappelijk relevantie aangezien er rechtstreeks geïnvesteerd wordt in meer sensibilisering en educatie rond circulair ondernemen. Concreet wordt onderzocht welke barrières leerkrachten ervaren bij het implementeren van circulair ondernemen. In dat opzicht geeft het dus een kijk op welke zaken de integratie van circulair ondernemen binnen het Vlaams onderwijs verhinderen en wordt een actieplan geformuleerd om aan deze barrières tegemoet te komen. Daarnaast wordt bestaand educatief materiaal geïnventariseerd en nieuw educatief materiaal gemaakt om tot de uitbouw te komen van één praktisch bruikbaar lessenpakket, dat leerlingen sensibiliseert over het belang van circulair ondernemen en inzet op de competenties en vaardigheden die hierboven beschreven worden. Bovendien worden evaluatietools ontworpen om de ontwikkeling van deze competenties te meten. Vervolgens worden in samenwerking met Vlajo trainingen uitgewerkt om van leerkrachten 'Circular Influencers' te maken. Tot slot wordt een 'Circular Community' netwerk uitgebouwd bestaande uit scholen, kennisinstellingen en circulaire bedrijven. Dit project wordt uitgevoerd en getest binnen Limburg gedurende schooljaar 2020-2021, maar is nadien opschaalbaar naar Vlaanderen.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/32599
Category: C2
Type: Conference Material
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VFO - abstract CiLO .pdfConference material56.85 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

46
checked on Sep 6, 2022

Download(s)

10
checked on Sep 6, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.