Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/35021
Title: Fysieke inspanning in een klascontext bij adolescenten voor meer leerwinst en welzijn
Authors: Cöl, Umare
Advisors: JANSSENS, Kris
BOVE, Hannelore
Issue Date: 2021
Publisher: tUL
Abstract: Het doel van het huidige onderzoek is nagaan of embodied cognition een positieve invloed heeft op executieve functies, welzijn en leerresulaten bij adolescenten én dit in een klascontext. Embodied cognition werd in de huidige studie uitgewerkt in de vorm van CogiTraining waarbij de leerlingen in de interventiegroep cognitieve en motorische oefeningen uitvoerden met een SenseBall gedurende vijf weken. Na de CogiTraining werden effecten gevonden op vlak van executieve functies, welzijn en leerresultaten binnen de interventiegroep. Voor de executieve functies werd er een respectievelijk effect van 49,3%; 45,3% en 42,1% bekomen tussen de gemiddelde reactietijd voor en na de interventieperiode in de interventiegroep bij de reading span test, de operational span test en de mixed span test. Voor het welzijn werd er een respectievelijk effect bekomen van 83,7%; 47,9% en 47,1% van de gemiddelde welzijnsscore op vlak van tevredenheid, sociale relaties en pedagogisch klimaat voor en na de interventieperiode in de interventiegroep. Bovendien was de gemiddelde welzijnsscore van sociale relaties hoger in de interventiegroep t.o.v. de controlegroep na de interventieperiode. Tot slot, had de CogiTraining ook een effect op de gemiddelde scores van biologie en Frans. Hiernaast werd er ook een significant effect gevonden tussen het aantal trainingen en de scores op aardrijkskunde.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/35021
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
73258453-43da-4309-8a7f-2f2c7e644b3e.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

78
checked on Nov 7, 2023

Download(s)

10
checked on Nov 7, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.