Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38190
Title: STEAM onderwijs: Waar staan we vandaag in Vlaanderen?
Authors: Severens, Eva
Advisors: STEVENS, Ruth
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: In dit onderzoek wordt er een antwoord gezocht op de vraag: In welke mate wordt STEAM – een acroniem voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics – toegepast in het Vlaamse scholenlandschap? Via literatuur, een enquête en verschillende diepte-interviews, wordt er getracht de werking met STEAM in de Vlaamse middelbare scholen zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dit door te kijken naar de definitie van STEAM die men hanteert, het niveau waarop men met STEAM aan de slag gaat, de meerwaarde die men koppelt aan de A, de voordelen en uitdagingen die STEAM met zich meebrengt en de redenen waarom leerkrachten hier niet mee aan de slag wensen te gaan. Men kan concluderen dat de manier waarop er met STEAM gewerkt wordt, afhankelijk is van drie basisfactoren die inherent met elkaar verbonden zijn: de definitie die men hanteert, het niveau waarop men met STEAM aan de slag gaat en de middelen die men krijgt aangeboden. De redenen waarom we vandaag de dag nog niet verder staan in het werken met STEAM dan waar we nu staan, kunnen grotendeels ondergebracht worden in de categorie “middelen”. Er is nood aan meer middelen om het werken met STEAM naar een hoger niveau te tillen. Zoals het vrijmaken van de nodige budgetten en het beter informeren van onze leerkrachten. Indien leerkrachten op de juiste manier geïnformeerd worden, kan het werken met STEAM vlotter verlopen, de taakbelasting en de voorbereidingstijd kunnen verminderd worden en het samenwerken tussen leerkrachten kan positief gestimuleerd worden.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38190
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6d978ce9-9ad0-4612-9164-007b97ac6a84.pdf9.67 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

42
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

12
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.