Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38195
Title: De toekomst van talent: gaat TALIM talentgericht aan de slag?
Authors: Peeters, Manon
Advisors: STRUYVEN, Katrien
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: TALim is een in opstart waarbij tieners uit de mijnstreek van Limburg elke zaterdag van het schooljaar ontdekken wat ‘later’ inhoudt. Het onderzoek opgedeeld in één hoofdvraag en drie deelvragen. Hoofdvraag “Wordt talent herkend en ontwikkeld bij TALim?” 1 Wat benoemen ouders, begeleiders en kinderen als talent? 2 Herkennen begeleiders en ouders talent binnen TALim? 3 Kunnen begeleiders talent ontwikkelen in TALim? De literatuurstudie is tweedelig. Deel één beschrijft talentontwikkeling. Deel twee beschrijft de leerlijn van talent. Het onderzoek is tweedelig. Deel één is een bevraging van deelnemende tieners, ouders en begeleiders, zowel fysiek als online. Deel twee is de observaties van tieners en hun begeleiders tijdens hun deelname aan de activiteiten. Uit de deelvragen volgt dat zowel de ouders, begeleiders als kinderen eenzelfde definitie van talent delen. Uit het onderzoek volgt dat talentherkenning en ontwikkeling moeizaam gaat. De begeleiders hebben niet alle tools in handen. Gerichte observatie door begeleiders en vraagstelling vanuit de ouders naar de tieners is belangrijk. Finaal wordt gesteld dat talent wel deels herkend wordt bij TALim, maar vooral onbewust. Talent wordt ontwikkeld, deze ontwikkeling is vooral zichtbaar in soft skills en waarneembaar door beide partijen. TALim speelt als beleidsvormgever én omgeving een rol. Extra structuur en wisselwerking tussen de verschillende partijen leidt tot een optimalisatie van het dynamische proces van herkenning en ontwikkeling van talent.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38195
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7d218a85-7011-424d-a7c4-c7c1ca65e4f1.pdf13.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

40
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

8
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.