Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38200
Title: De didactische kracht van het 'referentiekader': Het gebruik van referenties in het hoger architectuur-onderwijs
Authors: Geybels, Jeffrey
Advisors: STEVENS, Ruth
Issue Date: 2022
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze thesis kadert het gebruik van het vakdidactisch referentiekader en referenties die opgeslagen worden in het referentiekader van de eerstejaarsstudenten (interieur-) architectuur. Dit met het oog op een verbeterde ondersteuning en leidraad voor de studenten. Allereerst kijken we naar de literatuur en eerdere onderzoeken over de onderzoeksvraag. We maken kennis met de definities en de verschillen tussen een referentie (-rugzak) of een (vakdidactisch) referentiekader. Ook bekijken we op welke manier referenties het best aangehaald worden in de opleiding. Ten tweede vertrekken we vanuit eigen bevindingen met de literatuurstudie om in gesprek te gaan met de studenten en docenten van faculteit Architectuur en Kunst aan de Universiteit Hasselt. Dit aan de hand van focusgroepen en interviews. Tot slot voegen we alle resultaten uit het voorgaande onderzoek samen in een kijkwijzer, de Referentiecheck. Deze helpt de studenten om een gevonden project te beoordelen als referentie en bijkomend de relevantie of waarde ervan. Bovendien geeft de Referentiecheck ook een antwoord op het ordeningssysteem dat mogelijke referenties classificeert op basis van waarde binnen het referentiekader. Deze bestaat uit een primaire, secundaire en tertiaire referentie.
Notes: Educatieve master in de ontwerpwetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38200
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7a6d85fb-4332-4972-a299-66f0f3361f81.pdf4.56 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

76
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

30
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.