Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38219
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDECKERS, Elke
dc.contributor.advisorDE SMET, Jasper
dc.contributor.advisorWESTERHOF, Bernhard
dc.contributor.authorClaes, Yannick
dc.date.accessioned2022-09-26T08:18:29Z-
dc.date.available2022-09-26T08:18:29Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/38219-
dc.description.abstractFlanders Make tracht met het project VSFlex onder andere de vervormingen van een autoframe ten gevolge van de koppels op de wielen in kaart te brengen. Hiervoor wordt een deel van de aandrijflijn van een Range Rover Evoque gebruikt. Deze bezit een differentieel met dubbele koppeling op de achteras. De lamellen in de koppeling worden met een cilinder tegen elkaar gedrukt om koppel over te brengen. Een pomp zorgt voor oliedruk in de cilinder. Bij het toenemen van de druk kan meer koppel overgebracht worden. De cilinder kan verbonden worden met het reservoir, de pomp of afgesloten worden door een proportioneel ventiel. Met de standaard controle-eenheid bestaat echter geen mogelijkheid om de koppels direct te beïnvloeden, wat wel nodig is in het VS-Flex project. Daarom heeft deze thesis als doel de basisfunctionaliteiten van deze eenheid na te bouwen, zodat de nodige testen wel uitgevoerd kunnen worden. Hiertoe worden eerst de verschillende componenten van de aandrijving apart bestudeerd, daarna worden modellen en controlestrategieën opgesteld. De identificatie van de pomp toont dat een openlusaansturing van de druk een temperatuurmodel vereist. Het pompdebiet voor een bepaalde druk is sterk afhankelijk van de olietemperatuur. Een temperatuurmodel kan vermeden worden door de druk te meten en deze als feedback te voorzien aan een I-controller. Deze controller zorgt ervoor dat de gewenste druk binnen de twee seconde bereikt is. De andere controle-onderdelen worden enkel theoretisch beschreven voor toekomstig onderzoek.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleOntwikkeling van een controlestrategie voor een differentieel met dubbele koppeling door middel van systeemidentificatie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: elektromechanica
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationClaes, Yannick (2022) Ontwikkeling van een controlestrategie voor een differentieel met dubbele koppeling door middel van systeemidentificatie.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorClaes, Yannick-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
c7611a61-f5e6-43af-9006-5d1e46a5e606.pdf23.91 MBAdobe PDFView/Open
b1bc051a-3286-4f09-8da1-d348d28b2721.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

46
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

44
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.