Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38264
Title: Studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs: autismespectrumstoornis
Authors: Vangertruyden, Julie
Advisors: TOPS, Wim
VAN ERUM, Monique
Issue Date: 2021
Publisher: tUL
Abstract: Steeds meer studenten met autismespectrumstoornis (ASS) starten aan het hoger onderwijs. Echter behalen deze studenten minder vaak een diploma dan leeftijdsgenoten zonder ASS. In deze studie wordt onderzocht hoe studenten met ASS hun hogere studies ervaren en hoe deze studenten het best ondersteund kunnen worden. Een online vragenlijst wordt eerst afgenomen bij 36 studenten met ASS. Na een kwantitatieve analyse van deze resultaten, worden de belangrijkste bevindingen verder uitgediept tijdens een focusgroep met studenten met ASS en een interview met de zorgcoördinator van UHasselt. Onze studie toont aan dat studenten met ASS zowel academische sterktes als zwaktes herkennen bij zichzelf. De belangrijkste sterktes zijn oog voor detail en fascinatie voor bepaalde vakken. De grootste academische zwaktes omvatten moeilijkheden met studieplanning, onverwachte veranderingen en verwerken van grote hoeveelheden nieuwe leerstof. Opvallend veel van de deelnemende studenten met ASS lijden aan mentale gezondheidsproblemen. De beschikbare academische ondersteuning blijkt vooralsnog beperkt te zijn. De meest nuttige ondersteuning volgens de deelnemers zijn meer tijd krijgen voor het maken van examens, opname van de lessen en een buddy systeem. Tot slot besluiten we dat studenten met ASS vragende partij zijn voor georganiseerde ontmoetingen met medestudenten met ASS, hulp bij het begrijpen van abstracte en dubbelzinnige concepten, meer tijd om taken te maken, examens maken in een prikkelarme omgeving en een cursus rond stressmanagement.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38264
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e2876e98-b8cf-49b2-b9be-2725b1ccaa00.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

110
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

62
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.