Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38267
Title: Exergames en bewegingstussendoortjes op school bij jongeren met autisme spectrum stoornis: een haalbare en effectieve strategie?
Authors: Vandebroek, Katrien
Advisors: TOPS, Wim
Issue Date: 2022
Publisher: tUL
Abstract: Doelstellingen: Onderzoeken wat het effect is van bewegingstussendoortjes en exergames in school op de hoeveelheid fysieke activiteit en bewegingsmotivatie van kinderen en jongeren met ASS. Daarnaast wordt er gepeild naar de haalbaarheid ontvangst. Methode: Het betreft een mixed-method design. 34 leerlingen namen deel aan de interventiestudie. Gedurende 2 weken werden elke schooldag exergames en bewegingstussendoortjes aangeboden of de controleconditie. De voor- en nameting bestonden uit een directe meting van de hoeveelheid fysieke activiteit en twee zelfrapportage vragenlijsten rond fysieke activiteit en bewegingsmotivatie. Daarnaast was er een kwalitatief luik bestaande uit focusgroepen met betrokken leerkrachten en individuele interviews met deelnemende leerlingen om te peilen naar hun ervaringen. Conclusie: De interventiegroep vertoonde een significante verbetering in zelfgerapporteerde hoeveelheid fysieke activiteit binnen de groep en vergeleken met de eerste controlegroep. De fysieke activiteit gemeten met stappentellers verschilde niet significant tussen interventiegroep en controlegroep. De zelfgerapporteerde bewegingsmotivatie verbeterde binnen de interventiegroep maar niet significant. Uit het kwalitatief onderzoek bleek dat de haalbaarheid afhankelijk was van structurele mogelijkheden binnen de school. Hun mening hierover varieerde afhankelijk van factoren. De leerlingen vonden de bewegingsinterventies een aangename strategie om op school uit te voeren, al werd wel aangegeven dat er voldoende variatie moest zijn.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38267
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
334cc50c-6e2e-4647-a257-86c5d2eccf11.pdf3.98 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

58
checked on Sep 10, 2023

Download(s)

44
checked on Sep 10, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.