Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/38269
Title: Mentaal gezondheidsbeleid in het secundair onderwijs
Authors: WITHOFS, Maaike 
Advisors: TOPS, Wim
Issue Date: 2022
Publisher: tUL
Abstract: Maar liefst 38% van de Vlaamse jongeren voelt zich niet goed in zijn vel. Op dit moment ontbreekt het de secundaire scholen aan een samenhangend beleid om de mentale gezondheid van hun leerlingen te verbeteren. Om deze reden onderzoekt deze studie welke aspecten een goed mentaal gezondheidsbeleid op secundaire scholen in Vlaanderen moet bevatten. Via een multi-method design werden goede praktijkvoorbeelden en uitdagingen verzameld in verband met een mentaal gezondheidsbeleid op school. Via wetenschappelijke studies werd gezocht naar de verschillende aspecten die een mentaal gezondheidsbeleid moet bevatten ter bevordering van de mentale gezondheid van jongeren. Daarnaast werd via een focusgroep gekeken hoe Limburgse scholen deze goede praktijken reeds toepassen en welke valkuilen zij tegenkomen. Resultaten: Een mentaal gezondheidsbeleid hoort een integraal beleid te zijn waar aandacht is voor alle belangrijke en relevante componenten ter bevordering van de mentale gezondheid bij jongeren. De Vlaamse overheid beschrijft vier pijlers die scholen moeten meenemen bij het opstellen van hun mentaal gezondheidsbeleid: educatie, omgevingsinterventies, zorg en begeleiding, en afspraken en regels. Deze vier pijlers moeten worden meegenomen in de klas (microniveau), in de school (mesoniveau) en in de ruime schoolomgeving (macroniveau). Limburgse scholen zetten reeds in op deze componenten, maar ondervinden nog verschillende moeilijkheden. Het opstellen van zo een beleid is complex, tijdrovend en vraagt om extra financiĆ«le middelen.
Notes: Educatieve master in de gezondheidswetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/38269
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
563cfa00-010b-4db7-8001-36fe602c896c.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

28
checked on Apr 5, 2023

Download(s)

2
checked on Apr 5, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.