Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40994
Title: Studeren met dyslexie
Authors: Smeets, Carmen
Advisors: TOPS, Wim
Issue Date: 2023
Publisher: UHasselt
Abstract: Dyslexie is een leerstoornis die ongeveer 5% van de Nederlandstalige bevolking treft. Er bestaan al screeningsinstrumenten voor leerlingen in de derde graad uit het ASO en TSO, voor de leerlingen uit het BSO ontbreken deze instrumenten. Het huidige onderzoek zet een aanzet tot het ontwikkelen en uittesten van een screeningsinstrument met prestatienormen voor deze leerlingen. Er werden drie testen ontwikkeld, namelijk een stilleestoets (SLT) over asperges, een woorddictee, en een checklist welke een Nederlandse bewerking van de Adult Dyslexia Checklist is. Op basis van de resultaten van de deelnemers zonder een dyslexie-diagnose werden percentielscores bepaald. De betrouwbaarheid van de SLT ‘Asperges’ en de checklist was hoog, de betrouwbaarheid van het woorddictee was eerder zwak. Alle zelfontwikkelde testen hadden een hoge validiteit. De sensitiviteit van alle testen was eerder laag, terwijl de specificiteit voor alle testen hoog lag. Bij de combinatie van de drie instrumenten waren zowel de sensitiviteit als de specificiteit hoog. De testen kunnen individueel dus goed detecteren of iemand geen aanleg tot dyslexie heeft, en bij combinatie van de testen worden ook de personen die dyslexie hebben goed gedetecteerd. Door verfijning van het instrument zal deze in de toekomst in gebruik genomen kunnen worden door zowel scholen als het CLB om hun leerlingen te screenen en eventueel naar de juiste instanties door te verwijzen voor een effectieve dyslexie-diagnose.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/40994
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8fa51c8c-f90f-4198-b89b-9cfd944df0df.pdf4.37 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.