Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41367
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPIRDAVANI, Ali
dc.contributor.advisorVANDERMEERSCH, Erik
dc.contributor.authorJacobs, Tom
dc.date.accessioned2023-09-21T07:52:14Z-
dc.date.available2023-09-21T07:52:14Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41367-
dc.description.abstractHet uitvoeren van verkeerssimulaties met behulp van het microsimulatieprogramma Vissim brengt een belangrijk probleem met zich mee. De simulaties worden veelal uitgevoerd met defaultwaarden voor de betrokken parameters. Daardoor is er een onzekerheid aanwezig op de resultaten van de critical gap die op zijn beurt de capaciteit bepaalt. De critical gap volgens Raff’s definitie is een theoretische gap waarbij een gelijk aantal voertuigen de gap zal accepteren als weigeren. Dit onderzoek heeft als doel het identificeren en analyseren van de parameters die de resultaten beïnvloeden. Op basis daarvan wordt een parameterset opgesteld waardoor de onzekerheid op de critical gap vermindert. Naast praktijkmetingen zullen er in Vissim simulaties uitgevoerd worden met de defaultwaarden en verschillende sets van parameterwaarden. De resultaten van de critical gaps van beide onderzoeksmethoden worden vergeleken en de foutmarges worden onderzocht. Op basis daarvan worden de belangrijkste parameters gedefinieerd en geanalyseerd en worden er iteratieve simulaties uitgevoerd om een parameterset op te stellen die de foutmarge verkleint. De resultaten tonen aan dat er nood is aan een nieuwe parameterset aangezien er foutmarges tussen de werkelijke critical gaps en de critical gaps met de defaultwaarden aanwezig zijn. Na de simulaties met de opgestelde parameterset met aangepaste waarden voor de front gap en de safety distance factor blijkt dat de resultaten voor de critical gaps veel sterker aanleunen bij de werkelijke resultaten.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleParameteranalyse in Vissim voor de bepaling van de critical gap van voorrangsgeregelde kruispunten in België
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: bouwkunde
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationJacobs, Tom (2023) Parameteranalyse in Vissim voor de bepaling van de critical gap van voorrangsgeregelde kruispunten in België.-
item.contributorJacobs, Tom-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a53c6f67-4ee4-46c2-a13d-7033453d4ef5.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
d3bf240a-caf6-4388-89ca-7c022f61c5e8.pdf499.84 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.