Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/41487
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDOUMEN, Sarah-
dc.contributor.authorNAUWELAERTS, Erna-
dc.contributor.authorVERHAERT, Guido-
dc.date.accessioned2023-10-09T10:22:57Z-
dc.date.available2023-10-09T10:22:57Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-10-04T07:15:46Z-
dc.identifier.citationHigher Education with Impact conference, Hasselt, 13-15 December 2023-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/41487-
dc.description.abstractIn Vlaanderen volgen leerlingen aan het einde van het secundair onderwijs een oriëntatietraject richting hoger onderwijs (inclusief zelftests, deelname aan initiatieven van hogeronderwijsinstellingen, …) onder begeleiding van hun leerkrachten. De klassenraad adviseert de leerlingen over hun studiekeuzes. Ons onderzoek heeft als doel leerkrachten en de klassenraad te ondersteunen in hun begeleidende rol voor middelbare scholieren die naar het hoger onderwijs gaan. We onderzochten de relatie tussen het studiekeuzeadvies en studiesucces in het hoger onderwijs, rekening houdend met andere belangrijke studentfactoren zoals jaarpercentage in het laatste jaar secundair onderwijs en de match tussen studierichting SO en de uiteindelijk gekozen opleiding HO. Ongeveer 35 secundaire scholen uit de regio Limburg namen deel aan ons onderzoeksproject. We verzamelden niet enkel het studiekeuzeadvies van de klassenraad, maar ook beoordelingen van de klassenraad over andere studentfactoren zoals zelfeffectiviteit, aspiratie, vaardigheden met betrekking tot evaluaties, tijdbeheer, doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen aan een nieuwe leeromgeving. We vroegen ook gegevens op over het voortraject van de leerlingen, zoals jaarpercentage, studierichting, onderwijsvorm en aantal uren wiskunde in het secundair onderwijs. De leerlingen werden vervolgens gevolgd in het hoger onderwijs wat betreft studiesucces in de eerste bachelor. Voor deze studie hebben we specifiek gefocust op het studiekeuzeadvies dat de klassenraad aan laatstejaarsstudenten geeft. Voorlopige analyses tonen een correlatie van .46 tussen het studiekeuzeadvies en studiesucces aan de UHasselt. Daarnaast toonde een regressie-analyse dat het advies van de klassenraad een significante bijdrage levert aan de voorspelling van studiesucces, na het in rekening brengen van andere studentfactoren.-
dc.language.isonl-
dc.titleDe relatie tussen het studiekeuzeadvies van de klassenraad en studiesucces in het hoger onderwijs-
dc.typeConference Material-
local.bibliographicCitation.conferencedate13-15 December 2023-
local.bibliographicCitation.conferencenameHigher Education with Impact conference-
local.bibliographicCitation.conferenceplaceHasselt-
local.bibliographicCitation.jcatC2-
local.type.refereedRefereed-
local.type.specifiedConference Material - Abstract-
local.provider.typePdf-
local.uhasselt.internationalno-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationDOUMEN, Sarah; NAUWELAERTS, Erna & VERHAERT, Guido (2023) De relatie tussen het studiekeuzeadvies van de klassenraad en studiesucces in het hoger onderwijs. In: Higher Education with Impact conference, Hasselt, 13-15 December 2023.-
item.contributorDOUMEN, Sarah-
item.contributorNAUWELAERTS, Erna-
item.contributorVERHAERT, Guido-
Appears in Collections:Research publications
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CongresUH2023_studiekeuzeadvies (2).pdfConference material267.29 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.