Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/43793
Title: | Wat is het effect op het klasklimaat als de leerlingen mee inspraak krijgen in het opstellen van het klasbeleid | Authors: | De Souter, Rachel | Advisors: | STRUYVEN, Katrien GIELEN, Mario |
Issue Date: | 2024 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Dit onderzoek in de klassen 5DA-BT en T3CM6 (schooljaar 2023-2024) onderzocht of het betrekken van leerlingen bij het opstellen van klasregels en gevolgen een positieve invloed heeft op het klasklimaat. De regels werden samen met leerlingen vastgesteld tijdens een kringgesprek in de eerste schoolweek. Een bevraging via Microsoft Forms toonde aan dat leerlingen het waarderen inspraak te hebben, wat leidt tot een betere relatie tussen leerlingen en leerkracht. Het betrekken van leerlingen bij het opstellen van regels vermindert ook discussies over regelovertredingen. Belangrijk is dat leerlingen voldoende ondersteuning en begeleiding van de leerkracht krijgen bij het opstellen van het klasbeleid, en dat de formulering ervan aandacht krijgt. Bij correcte uitvoering heeft dit een positief effect op het klasklimaat. | Notes: | Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/43793 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5cd082eb-66c7-4594-8861-9936ffeeb6d5.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.