Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGIELEN, Mario
dc.contributor.advisorSTRUYVEN, Katrien
dc.contributor.advisorEMMERS, Elke
dc.contributor.authorVandersmissen, Eva
dc.date.accessioned2024-09-13T07:50:49Z-
dc.date.available2024-09-13T07:50:49Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/43803-
dc.description.abstractKernfysica wordt vaak gezien als complex door zowel leerlingen als leerkrachten, en door de modernisering van het onderwijs zijn er tekortkomingen in de onderwijsmethoden. Veel scholen hebben geen speciale laboratoria voor proeven, wat resulteert in voornamelijk theoretische lessen en lage motivatie en betrokkenheid bij leerlingen. Deze studie onderzoekt of game-based learning (zoals een escape room) en gamification elementen de motivatie, betrokkenheid en zelfverzekerdheid van leerlingen kunnen verbeteren in kernfysica lessen, en hoe deze elementen effectief kunnen worden geïmplementeerd. De escape rooms die gebruikt werden in dit onderzoek werden ontworpen en aangepast op basis van feedback van leerkrachten, zesdejaars leerlingen, en studenten nucleaire technologie. Daarnaast werd onderzoek gedaan naar gamification en game-based learning in verschillende vakgebieden. Het finale product en enkele gamification elementen werden vervolgens toegepast in de kernfysica lessen van het vijfde jaar. Hoewel de steekproef beperkt was, toonden de resultaten aan dat het scorebord, de escape rooms en de verhaallijn significant bijdroegen aan de motivatie en betrokkenheid van leerlingen. Het scorebord hielp leerlingen met het maken van keuzes gedurende het jaar, terwijl het spel en de verhaallijn zorgden voor variatie en een nieuwe kijk op oefeningen, en het probleemoplossend denken stimuleerden. Een goed klasklimaat, regelmatige evaluatie en bijsturing door de leerkracht zijn echter essentieel.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleInvloed van game-based learning en gamification- elementen binnen kernfysica
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-engineering en technologie
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorVandersmissen, Eva-
item.fullcitationVandersmissen, Eva (2024) Invloed van game-based learning en gamification- elementen binnen kernfysica.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8d50cd3e-1352-4f9c-a0c7-bbad66b68f23.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.