Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/43803
Title: Invloed van game-based learning en gamification- elementen binnen kernfysica
Authors: Vandersmissen, Eva 
Advisors: GIELEN, Mario
STRUYVEN, Katrien
EMMERS, Elke
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: Kernfysica wordt vaak gezien als complex door zowel leerlingen als leerkrachten, en door de modernisering van het onderwijs zijn er tekortkomingen in de onderwijsmethoden. Veel scholen hebben geen speciale laboratoria voor proeven, wat resulteert in voornamelijk theoretische lessen en lage motivatie en betrokkenheid bij leerlingen. Deze studie onderzoekt of game-based learning (zoals een escape room) en gamification elementen de motivatie, betrokkenheid en zelfverzekerdheid van leerlingen kunnen verbeteren in kernfysica lessen, en hoe deze elementen effectief kunnen worden geïmplementeerd. De escape rooms die gebruikt werden in dit onderzoek werden ontworpen en aangepast op basis van feedback van leerkrachten, zesdejaars leerlingen, en studenten nucleaire technologie. Daarnaast werd onderzoek gedaan naar gamification en game-based learning in verschillende vakgebieden. Het finale product en enkele gamification elementen werden vervolgens toegepast in de kernfysica lessen van het vijfde jaar. Hoewel de steekproef beperkt was, toonden de resultaten aan dat het scorebord, de escape rooms en de verhaallijn significant bijdroegen aan de motivatie en betrokkenheid van leerlingen. Het scorebord hielp leerlingen met het maken van keuzes gedurende het jaar, terwijl het spel en de verhaallijn zorgden voor variatie en een nieuwe kijk op oefeningen, en het probleemoplossend denken stimuleerden. Een goed klasklimaat, regelmatige evaluatie en bijsturing door de leerkracht zijn echter essentieel.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-engineering en technologie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/43803
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8d50cd3e-1352-4f9c-a0c7-bbad66b68f23.pdf1.73 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.