Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/44080
Title: Het effect van etikettering op de aankoopintentie van lokale gember
Authors: Willekens, Britt
Advisors: LIZIN, Sebastien
Issue Date: 2024
Publisher: UHasselt
Abstract: Globalisering heeft geleid tot economische schokken, ongezonde levensstijlen, gebrek aan transparantie over voedselherkomst en milieuschade. Consumenten tonen meer interesse in voedselproductiesystemen die milieubelasting verminderen en gezonde voedingsmiddelen verhogen. Alternatieve voedselproductiesystemen, zoals korte voedselketens (SFSC), kunnen deze nadelen verzachten. Het onderzoek richt zich op het effect van etikettering op de aankoopintentie van lokale gember, met de verse gemberknol als casestudie om te onderzoeken hoe consumenten kunnen worden beïnvloed om te kiezen voor lokale Belgische gember. De literatuurstudie analyseert factoren die consumenten motiveren om lokale producten te kopen en de effectiviteit van nudging-strategieën. De enquête, met 108 respondenten, onderzoekt de impact van verschillende etiketteringen (lokaal, biologisch, beide of geen) op de aankoopintentie. Consumenten waarderen lokale producten om hun kwaliteit, versheid en gezondheidsvoordelen en zijn bereid meer te betalen na de pandemie. De enquête toonde aan dat producten zonder biologisch label significant hoger werden beoordeeld dan producten met een biologisch label, terwijl het lokale label geen significante invloed had.
Notes: master in de handelswetenschappen-supply chain management
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/44080
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5f0e1677-3397-4760-9790-1d269555a89d.pdf2.87 MBAdobe PDFView/Open
f942b5d6-fc66-4ed0-80b6-e1e24db215e9.pdf572.31 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.