Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46080
Title: Interdisciplinair onderwijs in de praktijk: inzichten van een expertenpanel
Authors: JANSSEN, Stijn 
Horn, Annemarie
BERGS, Jochen 
Biesmans, Katrien
HARDY, An 
Thiry, Maarten
VEIJFEIJKEN, Jos 
NOTERMANS, Jolien 
MICOLI, Valeria 
VALKENEERS, Rani 
Van Der Rijt, Frauke
Vanelderen, Anouk
BAETEN, Dorien 
DOUMEN, Sarah 
Issue Date: 2025
Source: Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid, 2024-2025 (3) , p. 186 -191
Abstract: Multi-, inter-, en transdisciplinair onderwijs vinden steeds meer ingang in het hoger onderwijs. Maar zijn we als docenten hier wel op voorbereid? In dit artikel worden inzichten van experts ter zake gebundeld over hoe zij dit in de praktijk ervaren en aanpakken. De vraag naar cross-disciplinair onderwijs komt sterk vanuit het werkveld, maar ook vanuit de samenleving als geheel (complexe grand challenges). Het is o.a. een middel om andere afstudeerders af te leveren (de professionals van de future), om op een andere manier het werkveld te bedienen en ook het werkveld te veranderen. Met betrekking tot de praktische implementatie ervan wordt zowel top-down als bottom-up support als belangrijk ervaren. Docenten lopen immers tegen verschillende belemmeringen/uitdagingen aan, zowel organisatorisch/administratief als inhoudelijk (bv. monodisciplinaire docenten, balans tussen diepgang en breedte, de diverse achtergrond van instromende studenten,…). Naast didactische competenties, hebben docenten bijkomende competenties nodig om succesvol cross-disciplinair les te geven. Ze moeten namelijk niet enkel de ingrediënten aanreiken aan studenten, maar hen, als het ware, ook leren koken. Hiertoe zijn flexibiliteit, inspiratie, reflectie, afstemming, openheid en een leerhouding als docent belangrijk. Het artikel rondt af met praktijkvoorbeelden m.b.t. onderwijs en evaluatie.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46080
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paper interdisciplinair onderwijs in de praktijk_TORB_auteursversie.pdf
  Until 2026-05-28
Peer-reviewed author version161.89 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
lexnow_TORB_published.pdf
  Restricted Access
Published version211.01 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.