Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46240
Title: | Inclusief onderwijs in zeven tinten grijs: Hoe orthopedagogen het verschil maken | Authors: | HERMANS, Katrien SAENEN, Liesbet EMMERS, Elke |
Advisors: | Emmers | Issue Date: | 2025 | Source: | Orthopedagogiek : Onderzoek En Praktijk, 64 (2) , p. 20 -26 | Abstract: | Inclusief onderwijs vraagt om een verfijnde samenwerking tussen diverse actoren op verschillende niveaus. Dit artikel belicht de centrale rol van orthopedagogen in het realiseren van inclusieve praktijken, van de klasvloer tot het beleidsniveau. Het behandelt op welke manier zij als verbindende elementen helpen bij het vertalen van beleidsregels naar concrete praktijk en hoe zij samenwerking tussen leerkrachten, ouders en andere betrokke-nen bevorderen. Het artikel biedt een genuanceerd beeld van de uitdagingen en mogelijkheden binnen inclusie en laat zien hoe orthopedagogen een verschil kunnen maken door obstakels te overbruggen en een duurzame basis te leggen voor inclusief onderwijs. Inleiding Zeven tinten grijs of zeven tinten roos. Wat jij maar wil. Want beste Orthopedagogen, jullie zijn de drijvende kracht achter inclusief onderwijs. Jullie verbinden mensen, ont-warren knopen en geven alle leerlingen de kansen die ze verdienen. Dit artikel is een liefdesverklaring aan jullie. Inclusief onderwijs is geen modewoord, het is ook meer dan een ideaal, het is een missie, een fundamenteel principe dat gelijke kansen, diversiteit en rechtvaardig-heid hoog in het vaandel draagt. Maar hoe maak je van die visie werkelijkheid? Het blijft, ondanks een duidelijk wetgevend kader, een complexe opgave. Orthopedagogen spelen echter een cruciale rol in dit proces en zijn van groot belang voor het omzetten van beleid naar de prak-tijk en daarin zijn ze meesters in samenwerking. Soms bevinden de ortho's, zoals ze dan genoemd worden, zich binnen de school als leerondersteuners, soms vervullen ze een rol als buitenschoolse hulpverlening (bv. zelfstandige orthopedagogen). In het boek Zeven tinten grijs worden zowel de uitdagingen als oplossingen voor samenwerking binnen inclusief onderwijs helder uiteengezet. Het boek is gebaseerd op zowel wetenschappelijk onderzoek als op de praktijkervaringen van belangrijke figuren in het onder-wijs, wat een uitgebreid en genuanceerd inzicht biedt. | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46240 | ISSN: | 2034-9408 | Category: | A1 | Type: | Journal Contribution |
Appears in Collections: | Research publications |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gepubliceerdeversie.pdf Restricted Access | Published version | 2.68 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.