Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46818
Title: | Stress ervaring bij jongeren in de derde graad: Hoe kan de school hen hier op een positieve manier mee leren omgaan? | Authors: | Swinnen, Feline | Advisors: | GIELEN, Mario | Issue Date: | 2025 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | In dit onderzoek wordt de stress ervaring van jongeren in de derde graad van het secundair onderwijs onderzocht. Het doel is om een duidelijk beeld te krijgen van de factoren die bij jongeren stress veroorzaken en te achterhalen hoe scholen hen op een positieve manier kunnen ondersteunen in het omgaan met deze stress. Waar vaak gedacht wordt dat stress ervaringen deel zijn van het groeien als jongere, tonen de tekorten in de psychologische hulpverlening dat voor veel jongeren deze stress te veel wordt. Bewustwording van de manier waarop leerlingen stress ervaren vormt een eerste stap voor scholen en leerkrachten. Uit de literatuurstudie blijkt dat stress factoren bij jongeren onderverdeeld kunnen worden in de drie domeinen thuis, vrije tijd en school. Op basis van deze inzichten werd een enquête opgesteld en afgenomen bij 112 leerlingen uit de derde graad, verdeeld over DOD, DGD en D/A studierichtingen. Voor leerkrachten is bijbehorend aan deze paper ook een website ontwikkeld, die een duidelijk overzicht biedt van de bevindingen in het onderzoek, samen met enkele concrete tips. Het doel hierbij is om te zorgen voor meer bewustwording rond het thema stress bij jongeren, zodat scholen een ondersteunende omgeving kunnen vormen. | Notes: | Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46818 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
46f03e41-0d65-46e3-a285-1ef6b07cb4f7.pdf | 1.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.