Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46819
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | GIELEN, Mario | |
dc.contributor.author | Op 't Roodt, Anouk | |
dc.contributor.author | Huysmans, Geert | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:05Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:05Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46819 | - |
dc.description.abstract | Deze masterproef onderzoekt het potentieel van een gestructureerde peer assessment-template als didactisch hulpmiddel in de derde graad van de arbeidsfinaliteit in het secundair onderwijs. Via een iteratief ontwerpproces, waarin theorie, praktijkervaring en AI-gebaseerde feedback (ChatGPT) samenkwamen, werd een generieke, gebruiksvriendelijke template ontwikkeld. Het doel: het leerproces van leerlingen versterken en leerkrachten ondersteunen bij evaluatie. De resultaten tonen aan dat duidelijke criteria, een overzichtelijke structuur en voorbeeldantwoorden bijdragen aan de betrokkenheid en het begrip van leerlingen. Leerkrachten ervaren de template als een waardevolle aanvulling, vooral in combinatie met eigen feedback. AI-technologie blijkt nuttig bij het verfijnen van didactische tools, zonder de pedagogische rol van de leerkracht over te nemen.Een belangrijke uitbreiding is de ontwikkeling van de Peer Assessment Template Creator: een digitale tool die leerkrachten begeleidt bij het personaliseren van de template. Op basis van enkele vragen over lesdoelen, finaliteit en onderwijsnoden wordt automatisch een prompt gegenereerd die via ChatGPT leidt tot een aangepaste versie. Dit bevordert de toegankelijkheid en inzet van peer assessment en AI in de klaspraktijk. Hoewel de resultaten positief zijn, zijn er beperkingen zoals de focus op één doelgroep, de korte duur en het gebrek aan kwantitatieve data. Deze bieden kansen voor vervolgonderzoek in andere finaliteiten en doelgroepen. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Een AI-gestuurde Peer-Assessment Template: Hoe ChatGPT het leerproces in het secundair onderwijs ondersteunt via ons stappenplan | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | Educatieve master in de economie | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Op 't Roodt, Anouk | - |
item.contributor | Huysmans, Geert | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fullcitation | Op 't Roodt, Anouk & Huysmans, Geert (2025) Een AI-gestuurde Peer-Assessment Template: Hoe ChatGPT het leerproces in het secundair onderwijs ondersteunt via ons stappenplan. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
b18d5a62-e2d5-46db-bb4c-38bb69359487.pdf | 1.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.