Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46821
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWIEERS, Els
dc.contributor.authorBuist, Arjan
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:05Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46821-
dc.description.abstractDeze thesis onderzoekt welke factoren de interesse van jongeren in STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) beïnvloeden, met focus op vier elementen: real-life relevantie, ervaringsgericht leren, de rol van de leerkracht en de impact van rolmodellen. Literatuurstudie toont aan dat deze factoren samen de motivatie van leerlingen versterken. Maatschappelijke toepassingen en praktijkgerichte werkvormen verhogen de betrokkenheid, terwijl enthousiaste leerkrachten en herkenbare rolmodellen bijdragen aan het zelfvertrouwen, vooral bij meisjes en ondervertegenwoordigde groepen. In het empirische luik werden enquêtes afgenomen bij leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs in Limburg. Leerlingen die STEM als relevant en praktisch ervaren, overwegen vaker een STEM-richting in het hoger onderwijs. Zesdejaars rapporteren meer praktijkervaring dan vijfdejaars. Meisjes geven gemiddeld minder interesse en zelfvertrouwen aan dan jongens. Leerlingen uit STEM-richtingen voelen zich beter geïnformeerd en melden vaker positieve rolmodellen. De bevindingen onderstrepen het belang van vroege praktijkervaring, sterke beeldvorming rond STEM-beroepen en gerichte ondersteuning van kwetsbare groepen. Een geïntegreerde aanpak blijkt cruciaal om STEM-motivatie duurzaam te versterken.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleWelke factoren motiveren leerlingen aan om te kiezen voor opleidingen in STEM-en Industriële Wetenschappen, en hoe kunnen deze inzichten worden toegepast om een evenement te ontwikkelen voor volledige klassen
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesEducatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
local.type.specifiedMaster thesis
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorBuist, Arjan-
item.accessRightsOpen Access-
item.fullcitationBuist, Arjan (2025) Welke factoren motiveren leerlingen aan om te kiezen voor opleidingen in STEM-en Industriële Wetenschappen, en hoe kunnen deze inzichten worden toegepast om een evenement te ontwikkelen voor volledige klassen.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d2367072-ede9-4753-a178-ddec0adc3251.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.