Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46821
Title: Welke factoren motiveren leerlingen aan om te kiezen voor opleidingen in STEM-en Industriële Wetenschappen, en hoe kunnen deze inzichten worden toegepast om een evenement te ontwikkelen voor volledige klassen
Authors: Buist, Arjan
Advisors: WIEERS, Els
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze thesis onderzoekt welke factoren de interesse van jongeren in STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) beïnvloeden, met focus op vier elementen: real-life relevantie, ervaringsgericht leren, de rol van de leerkracht en de impact van rolmodellen. Literatuurstudie toont aan dat deze factoren samen de motivatie van leerlingen versterken. Maatschappelijke toepassingen en praktijkgerichte werkvormen verhogen de betrokkenheid, terwijl enthousiaste leerkrachten en herkenbare rolmodellen bijdragen aan het zelfvertrouwen, vooral bij meisjes en ondervertegenwoordigde groepen. In het empirische luik werden enquêtes afgenomen bij leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs in Limburg. Leerlingen die STEM als relevant en praktisch ervaren, overwegen vaker een STEM-richting in het hoger onderwijs. Zesdejaars rapporteren meer praktijkervaring dan vijfdejaars. Meisjes geven gemiddeld minder interesse en zelfvertrouwen aan dan jongens. Leerlingen uit STEM-richtingen voelen zich beter geïnformeerd en melden vaker positieve rolmodellen. De bevindingen onderstrepen het belang van vroege praktijkervaring, sterke beeldvorming rond STEM-beroepen en gerichte ondersteuning van kwetsbare groepen. Een geïntegreerde aanpak blijkt cruciaal om STEM-motivatie duurzaam te versterken.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46821
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
d2367072-ede9-4753-a178-ddec0adc3251.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.