Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46822
Title: De Toekomst door Kinderogen: Photovoice als Venster op de Klas van Morgen
Authors: Biesemans, Glen
Advisors: EMMERS, Elke
STEVENS, Ruth
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze masterproef onderzoekt hoe kinderen van 6 tot 12 jaar zich de klas en leerkracht van 2050 voorstellen. Aan de hand van de participatieve onderzoeksmethode photovoice gaven kinderen tijdens de ‘Dag van de Wetenschap’ aan UHasselt hun toekomstvisie vorm via tekeningen en begeleidende gesprekken. Het onderzoek vertrekt vanuit vier pijlers: kinderparticipatie, leerkrachtkenmerken, leermiddelen en de fysieke leeromgeving. De resultaten tonen dat kinderen de leerkracht – fysiek of technologisch – blijven zien als centrale figuur die ondersteunt, helpt en structuur biedt. Ze wensen een speelse, flexibele klas met aandacht voor technologie, kleur, natuur en rust. Elementen zoals kleinere klasgroepen, comfort, bewegingsvrijheid en hybride leeromgevingen keren vaak terug. Kinderen zien leren als iets leuks en interactiefs, waarbij hun stem serieus genomen wordt. Deze toekomstbeelden zijn geen loutere fantasie, maar waardevolle richtingaanwijzers voor onderwijsvernieuwing. Ze benadrukken het belang van co-creatie met leerlingen in het bouwen aan een kindgericht, inclusief en toekomstbestendig onderwijssysteem.
Notes: Educatieve master in de economie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46822
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
132c58b1-9e8f-43b7-90c2-438fe086200e.pdf3.9 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.