Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46829
Title: Voorkennis wiskunde eerstejaars studenten UHasselt
Authors: Janssens, Ansfried 
Advisors: GIELEN, Mario
Issue Date: 2025
Publisher: UHasselt
Abstract: Deze masterproef onderzoekt de wiskundige voorkennis van eerstejaarsstudenten aan UHasselt in de richtingen economie (HW, TEW, HI/BI), chemie, fysica en wiskunde. De focus ligt op de noodzakelijke voorkennis voor de bacheloropleiding. In de praktijk blijkt dat veel studenten deze voorkennis missen. Volgens mijn ervaring zijn er twee verklaringen: ofwel werden niet alle eindtermen behandeld in het secundair, ofwel kunnen studenten de concepten niet meer toepassen. Per opleiding werd een steekproef genomen. Studenten gaven aan hoeveel uur wiskunde ze kregen en welke concepten ze leerden. Studenten fysica en wiskunde werd ook gevraagd naar hun resultaat op de ijkingstoets. Alle studenten kregen vier oefeningen. Resultaten tonen dat de meeste studenten de leerstof gezien hebben, behalve bij HW en HW schakel: daar blijken basisconcepten zoals Horner en vergelijkingen onvoldoende gekend. Opvallend is dat veel studenten TEW, HI/BI en chemie de 4 oefeningen niet konden oplossen, in tegenstelling tot fysica- en wiskundestudenten. Dit suggereert dat herkenning van leerstof niet gelijk staat aan beheersing. Een opfrissing van basiskennis is wenselijk. UHasselt organiseert hiervoor een septembercursus. Als creatieve opdracht heb ik deze herwerkt voor HW. Tot slot blijkt dat slagen op de ijkingstoets fysica/wiskunde niet gelijkloopt met slagen voor de UHasselt-wiskundevakken, wat herziening van de toets suggereert.
Notes: Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46829
Category: T2
Type: Theses and Dissertations
Appears in Collections:Master theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20807e64-4155-4372-af2b-a10950bcba59.pdf906.71 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.