Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46830
Title: | AI in de klas: noden van Vlaamse leerkrachten en een digitale ondersteuningstool op maat | Authors: | Schraepen, Daphne | Advisors: | EMMERS, Elke | Issue Date: | 2025 | Publisher: | UHasselt | Abstract: | Deze masterproef onderzoekt hoe leerkrachten in het secundair onderwijs artificiële intelligentie (AI) ervaren en welke noden ze hebben bij de integratie ervan in hun klaspraktijk. Via een enquête bij 40 leerkrachten en diepte-interviews met vijf deelnemers werden de belangrijkste obstakels en behoeften in kaart gebracht. De resultaten tonen aan dat hoewel 42,5% van de leerkrachten AI momenteel niet gebruikt, een overgrote meerderheid (88,2%) bereid is ermee aan de slag te gaan mits voldoende ondersteuning. De grootste drempels bleken een gebrek aan kennis, tijd en opleiding. Op basis van deze inzichten werd een educatieve website ontwikkeld, genaamd 'AI in actie', die leerkrachten op een toegankelijke manier introduceert in het gebruik van AI in het onderwijs. De website biedt onder meer heldere uitleg, praktische lesvoorbeelden en links naar verdere nascholing. Deze masterproef draagt bij aan het praktijkgericht ondersteunen van leerkrachten in een snel evoluerende digitale wereld . | Notes: | Educatieve master in de wetenschappen en technologie-wetenschappen | Document URI: | http://hdl.handle.net/1942/46830 | Category: | T2 | Type: | Theses and Dissertations |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
35ffeda2-3100-409a-8027-2391e78cf9ca.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.