Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDEGEE, Herve
dc.contributor.advisorVAN RATINGEN, Luke
dc.contributor.authorMaerten, Ellen
dc.contributor.authorvan Boxtel, Bas
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:19Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:19Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46841-
dc.description.abstractVerouderende bruginfrastructuur brengt aanzienlijke veiligheidsrisico’s met zich mee, vooral door corrosie die scheuren veroorzaakt in balken met een inkeping aan het uiteinde. Traditionele monitoringssystemen werken vaak onbetrouwbaar in corrosieve omgevingen, wat de noodzaak voor duurzame sensortechnologieën benadrukt die scheur- en roestvorming op lange termijn kunnen detecteren. Als eerste stap is er een literatuuronderzoek uitgevoerd naar sensortechnologieën die bestand zijn tegen corrosie. Dit leidde tot de keuze voor Fiber Bragg Grating- (FBG) sensoren, vanwege hun hoge precisie, stabiliteit op lange termijn en weerstand tegen corrosieve omgevingen. Als tweede richt dit onderzoek zich op het monitoren van corrosie-geïnduceerde scheuren in balken met een inkeping aan het uiteinde door het ontwikkelen van DIANA-eindige-elementenmodellen. Acht verschillende modellen werden ontwikkeld, elk met een andere treksterkte van de wapening volgens de Eurocode-classificaties en een verschillende wapeningsconfiguratie. De analyse toont aan dat de scheurpatronen grotendeels overeenkomen, maar het theoretische model faalt eerder en vertoont meer kleine scheuren door de lagere betonsterkte. Dit onderzoek biedt een basis voor het beoordelen van de nauwkeurigheid van scheurvoorspellingen en de integratie van corrosiebestendige sensoren. Dit is essentieel vanwege de beperkte kennis van dit soort balken, vooral wat betreft structurele berekeningen en scheurgedrag, die cruciaal zijn voor het verbeteren van de veiligheid.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleCrack Monitoring in Dapped-End Beams: A Study of Sensor Technologies under Corrosive Conditions and Numerical Modelling of Crack Formation
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: bouwkunde
local.type.specifiedMaster thesis
item.contributorMaerten, Ellen-
item.contributorvan Boxtel, Bas-
item.fulltextWith Fulltext-
item.fullcitationMaerten, Ellen & van Boxtel, Bas (2025) Crack Monitoring in Dapped-End Beams: A Study of Sensor Technologies under Corrosive Conditions and Numerical Modelling of Crack Formation.-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e310a715-fe56-4c87-a06f-bdf186675793.pdf21.8 MBAdobe PDFView/Open
5f9b6b68-947a-4d2a-90f7-b2457981ffef.pdf2.1 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.