Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46841
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | DEGEE, Herve | |
dc.contributor.advisor | VAN RATINGEN, Luke | |
dc.contributor.author | Maerten, Ellen | |
dc.contributor.author | van Boxtel, Bas | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:19Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:19Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46841 | - |
dc.description.abstract | Verouderende bruginfrastructuur brengt aanzienlijke veiligheidsrisico’s met zich mee, vooral door corrosie die scheuren veroorzaakt in balken met een inkeping aan het uiteinde. Traditionele monitoringssystemen werken vaak onbetrouwbaar in corrosieve omgevingen, wat de noodzaak voor duurzame sensortechnologieën benadrukt die scheur- en roestvorming op lange termijn kunnen detecteren. Als eerste stap is er een literatuuronderzoek uitgevoerd naar sensortechnologieën die bestand zijn tegen corrosie. Dit leidde tot de keuze voor Fiber Bragg Grating- (FBG) sensoren, vanwege hun hoge precisie, stabiliteit op lange termijn en weerstand tegen corrosieve omgevingen. Als tweede richt dit onderzoek zich op het monitoren van corrosie-geïnduceerde scheuren in balken met een inkeping aan het uiteinde door het ontwikkelen van DIANA-eindige-elementenmodellen. Acht verschillende modellen werden ontwikkeld, elk met een andere treksterkte van de wapening volgens de Eurocode-classificaties en een verschillende wapeningsconfiguratie. De analyse toont aan dat de scheurpatronen grotendeels overeenkomen, maar het theoretische model faalt eerder en vertoont meer kleine scheuren door de lagere betonsterkte. Dit onderzoek biedt een basis voor het beoordelen van de nauwkeurigheid van scheurvoorspellingen en de integratie van corrosiebestendige sensoren. Dit is essentieel vanwege de beperkte kennis van dit soort balken, vooral wat betreft structurele berekeningen en scheurgedrag, die cruciaal zijn voor het verbeteren van de veiligheid. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Crack Monitoring in Dapped-End Beams: A Study of Sensor Technologies under Corrosive Conditions and Numerical Modelling of Crack Formation | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.contributor | Maerten, Ellen | - |
item.contributor | van Boxtel, Bas | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.fullcitation | Maerten, Ellen & van Boxtel, Bas (2025) Crack Monitoring in Dapped-End Beams: A Study of Sensor Technologies under Corrosive Conditions and Numerical Modelling of Crack Formation. | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
e310a715-fe56-4c87-a06f-bdf186675793.pdf | 21.8 MB | Adobe PDF | View/Open | |
5f9b6b68-947a-4d2a-90f7-b2457981ffef.pdf | 2.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.