Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46879
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | MICHIELS, Nick | |
dc.contributor.author | Pex, Jan-Mathijs | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:27Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:27Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46879 | - |
dc.description.abstract | Projector-camera (ProCam)-systemen worden breed ingezet in toepassingen zoals dynamische projectiemapping, augmented reality en mens-computerinteractie. Voor deze toepassingen is nauwkeurige en robuuste objecttracking cruciaal om aanpassing aan beweging of veranderende omgevingen mogelijk te maken. Deze masterproef onderzoekt en vergelijkt drie trackingmethoden voor realtime ProCam-opstellingen met als doel het identificeren van de meest geschikte methode voor specifieke toepassingsscenario's. De evaluatie omvat ArUco-markertracking, diepteregistratie via KISS-Matcher en visuele SLAM. Deze methoden worden getest via gestandaardiseerde experimenten in realistische omgevingen en gesimuleerde tests waarbij nauwkeurigheid, robuustheid tegenover occlusie en beweging, en praktische inzetbaarheid in dynamische projectieomgevingen worden gemeten. De resultaten tonen aan dat markergebaseerde technieken een precisie van gemiddeld 18,79 mm bieden maar fysieke plaatsing en continue zichtbaarheid vereisen, terwijl SLAM-alternatieven markerloos werken maar 40% minder beelden per seconde kunnen verwerken. Uit dit onderzoek blijkt dat de optimale trackingmethode afhangt van toepassingsspecifieke factoren zoals de beschikbare hardware, belichtingsomstandigheden en eigenschappen van het projectie-oppervlak. Deze masterproef biedt praktische richtlijnen voor het selecteren van de meest geschikte trackingbenadering binnen ProCam-systemen in verschillende gebruiksscenario's. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Een mobiel augmented reality systeem met behulp van een projector | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriƫle wetenschappen: informatica | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Pex, Jan-Mathijs | - |
item.accessRights | Open Access | - |
item.fullcitation | Pex, Jan-Mathijs (2025) Een mobiel augmented reality systeem met behulp van een projector. | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
32a610f0-5d18-4230-a25c-3f50844fcbdb.pdf | 23.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
41624acb-8852-44d3-9315-bae184c44468.pdf | 666.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.