Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1942/46885
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | MARTINEZ, Wilmar | |
dc.contributor.advisor | BEN-AL-LAL, Ismaël | |
dc.contributor.author | Rutten, Dennis | |
dc.contributor.author | van Hoof, Peter | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T12:25:29Z | - |
dc.date.available | 2025-09-08T12:25:29Z | - |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1942/46885 | - |
dc.description.abstract | De hoge aankoopprijs van nieuwe elektrische voertuigen vormt een drempel voor brede markttoepassing. Om een betaalbaar en duurzaam alternatief te onderzoeken, werd in samenwerking met Futech en iLumen een conventioneel voertuig, de Opel Speedster, omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Het project richtte zich op de ontwikkeling van een reproduceerbaar conversieconcept met optimalisatie van de total cost of ownership (TCO). Na een technische analyse van de Opel Speedster werd een literatuuronderzoek uitgevoerd naar bestaande conversieprojecten en naar nieuwe of second-lifecomponenten. Op basis hiervan werd een second-life Tesla LDU en geschikte batterijmodules geselecteerd. De integratie omvatte mechanische aanpassingen, hoogspanningsbeveiliging en voertuiglogica. De validatie bestond uit technische prestatietests en een economische evaluatie van de conversie. De retrofit leverde een prototype op met een werkende powertrain met een piekvermogen van 475 kW en een batterijpakket met een capaciteit van 52 kWh op 440 V. Door het gebruik van second-lifecomponenten is de kostprijs aanzienlijk verlaagd, mits kwaliteits- en veiligheidsnormen worden gerespecteerd. Verdere optimalisatie van het batterijpakket en een ander type voertuig kan de schaalbaarheid voor commerciële toepassingen vergroten. | |
dc.format.mimetype | Application/pdf | |
dc.language | nl | |
dc.publisher | UHasselt | |
dc.title | Ontwikkeling van een framework voor het retrofitten van voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving met focus op TCO-optimalisatie | |
dc.type | Theses and Dissertations | |
local.bibliographicCitation.jcat | T2 | |
dc.description.notes | master in de industriële wetenschappen: energie | |
local.type.specified | Master thesis | |
item.fullcitation | Rutten, Dennis & van Hoof, Peter (2025) Ontwikkeling van een framework voor het retrofitten van voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving met focus op TCO-optimalisatie. | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.contributor | Rutten, Dennis | - |
item.contributor | van Hoof, Peter | - |
item.accessRights | Open Access | - |
Appears in Collections: | Master theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
e9b057ad-1749-4e87-80fd-76653814ab47.pdf | 135.76 MB | Adobe PDF | View/Open | |
5cddb7e8-04a1-47cd-8004-0259d64cbf21.pdf | 1.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Google ScholarTM
Check
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.