Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMARTINEZ, Wilmar
dc.contributor.advisorBEN-AL-LAL, Ismaël
dc.contributor.authorRutten, Dennis
dc.contributor.authorvan Hoof, Peter
dc.date.accessioned2025-09-08T12:25:29Z-
dc.date.available2025-09-08T12:25:29Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/46885-
dc.description.abstractDe hoge aankoopprijs van nieuwe elektrische voertuigen vormt een drempel voor brede markttoepassing. Om een betaalbaar en duurzaam alternatief te onderzoeken, werd in samenwerking met Futech en iLumen een conventioneel voertuig, de Opel Speedster, omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Het project richtte zich op de ontwikkeling van een reproduceerbaar conversieconcept met optimalisatie van de total cost of ownership (TCO). Na een technische analyse van de Opel Speedster werd een literatuuronderzoek uitgevoerd naar bestaande conversieprojecten en naar nieuwe of second-lifecomponenten. Op basis hiervan werd een second-life Tesla LDU en geschikte batterijmodules geselecteerd. De integratie omvatte mechanische aanpassingen, hoogspanningsbeveiliging en voertuiglogica. De validatie bestond uit technische prestatietests en een economische evaluatie van de conversie. De retrofit leverde een prototype op met een werkende powertrain met een piekvermogen van 475 kW en een batterijpakket met een capaciteit van 52 kWh op 440 V. Door het gebruik van second-lifecomponenten is de kostprijs aanzienlijk verlaagd, mits kwaliteits- en veiligheidsnormen worden gerespecteerd. Verdere optimalisatie van het batterijpakket en een ander type voertuig kan de schaalbaarheid voor commerciële toepassingen vergroten.
dc.format.mimetypeApplication/pdf
dc.languagenl
dc.publisherUHasselt
dc.titleOntwikkeling van een framework voor het retrofitten van voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving met focus op TCO-optimalisatie
dc.typeTheses and Dissertations
local.bibliographicCitation.jcatT2
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: energie
local.type.specifiedMaster thesis
item.fullcitationRutten, Dennis & van Hoof, Peter (2025) Ontwikkeling van een framework voor het retrofitten van voertuigen met verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving met focus op TCO-optimalisatie.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.contributorRutten, Dennis-
item.contributorvan Hoof, Peter-
item.accessRightsOpen Access-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e9b057ad-1749-4e87-80fd-76653814ab47.pdf135.76 MBAdobe PDFView/Open
5cddb7e8-04a1-47cd-8004-0259d64cbf21.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.