Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/27268
Title: Een nieuw oriënteringsinstrument – met hoge correlatie met reëel studiesucces – voor de begeleiding van de studiekeuze naar de universiteit toe
Authors: NAUWELAERTS, Erna 
DOUMEN, Sarah 
VERHAERT, Guido 
MOLENBERGHS, Geert 
DE SCHEPPER, Luc 
Issue Date: 2018
Source: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 2018-19(1-2), p. 90-96
Abstract: Oriënterings- en toelatingsproeven (ijkingstoetsen, SIMON, …) hebben alle dezelfde beperking: de correlatie met de werkelijk behaalde studieresultaten in het eerste jaar hoger onderwijs is hoogstens 0,50 - 0,55. Dit heeft impact op het percentage leerlingen dat verkeerdelijk een negatief of positief advies krijgt om een opleiding in het hoger onderwijs aan te vatten. De Universiteit Hasselt werkte samen met een 35-tal secundaire scholen aan een alternatief. Zowel studentfactoren (vaardigheden m.b.t. evaluaties, doorzetten-inspannen, enz.), als factoren m.b.t. de vooropleiding werden bestudeerd. Het onderzoek leidde tot een prototype van een oriënteringsinstrument dat rekening houdt met de fit tussen de vooropleiding en de beoogde opleiding in het hoger onderwijs enerzijds, en met de schoolprestaties van de leerling in het secundair onderwijs anderzijds. Dit nieuwe instrument heeft een hoge correlatie (± 0,70) met studieresultaten aan de universiteit.
Higher education orientation and admission tests (the Flemish engineering and science positioning tests, SIMON,…) all have the same limitation: they correlate at most 0,50 - 0,55 with obtained study results in the first year of higher education. This has an impact on the percentage of students unjustly receiving a positive or negative advice to enroll in a bachelor programme. Hasselt University worked together with ± 35 secondary schools to develop an alternative. Both student factors (test taking and preparation strategies, persistence - effort, …) and factors with respect to prior education were studied. A prototype of an orientation instrument is presented that takes into account the match between a students’ prior education and the chosen bachelor programme as well as the results obtained at secondary school. The instrument has a high correlation with academic performance at university (± 0,70).
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/27268
ISSN: 0778-0443
Category: A1
Type: Journal Contribution
Validations: vabb 2020
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artikel_nieuw orienteringsinstrument_definitieve versie.pdf
  Restricted Access
Peer-reviewed author version415.23 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
artikel_torb_2018.pdf
  Restricted Access
Published version103.65 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Page view(s)

168
checked on Sep 6, 2022

Download(s)

104
checked on Sep 6, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.