Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/27401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSTEENSELS, Rik-
dc.contributor.advisorVANDOREN, Bram-
dc.contributor.authorSchraeyen, Alexander-
dc.contributor.authorVanbuel, Lennert-
dc.date.accessioned2018-11-15T12:40:55Z-
dc.date.available2018-11-15T12:40:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1942/27401-
dc.description.abstractVoorgespannen balken met een I-vormige doorsnede worden gebruikt als brugliggers. Het voorspannen van de horizontale wapening zorgt ervoor dat de voorspankracht moet worden overgebracht naar het beton. Deze spanningsverdeling induceert verticale trekspanningen in de verankeringszone met mogelijke scheurvorming als gevolg. Om dit te vermijden wordt in deze zone verticale wapening geplaatst. Dit onderzoek bevat de optimalisatie van de verticale wapening en de minimalisatie van de scheurvorming. Bovendien worden veiligheidsfactoren geïmplementeerd om het model praktisch toepasbaar te maken. Eerst werd een niet-lineair, driedimensionaal numeriek model gebruikt om de krachtswerking in de verankeringszone te bepalen. Vervolgens werd een strut-and-tie model opgesteld dat gebaseerd is op spanningstrajectoren. Aan de hand van dit model kan de nodige hoeveelheid wapening berekend worden. Hierna worden veiligheidsfactoren geïmplementeerd om een realistische en veilige hoeveelheid wapening te verkrijgen. Er werd een correlatie gevonden om de hefboomsarm aan te passen aan de hand van de voorspanningsverliezen. Dit werd gedaan om dezelfde wapening te houden als voor de voorspanningsverliezen in rekening werden gebracht. Deze aanpassing doet dienst als veiligheidsfactor, maar zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. Daarom wordt een extra veiligheidsfactor van 1,3 op de voorspankracht aanbevolen. Tot slot werd een poging gedaan om het strut-and-tie model te optimaliseren, maar een volledig optimaal model werd niet gevonden.-
dc.format.mimetypeApplication/pdf-
dc.languagenl-
dc.publisherUHasselt-
dc.titleModelling of the anchorage zone of prestressed concrete elements-
dc.typeTheses and Dissertations-
local.format.pages0-
local.bibliographicCitation.jcatT2-
dc.description.notesmaster in de industriële wetenschappen: bouwkunde-
local.type.specifiedMaster thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.accessRightsOpen Access-
item.contributorSchraeyen, Alexander-
item.contributorVanbuel, Lennert-
item.fullcitationSchraeyen, Alexander & Vanbuel, Lennert (2018) Modelling of the anchorage zone of prestressed concrete elements.-
Appears in Collections:Master theses
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5dd31c69-f2ad-4f66-a556-79d3bc82f496.pdf2.93 MBAdobe PDFView/Open
c0c82d13-71ba-4f1d-abb0-478ae407ae5c.pdf722.62 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

36
checked on Sep 28, 2023

Download(s)

30
checked on Sep 28, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.