Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/37064
Title: Het gebruik van een digitaal groeiportfolio om de competentieontwikkeling van studenten te maximaliseren
Authors: DOUMEN, Sarah 
NOTERMANS, Jolien 
HARDY, An 
Issue Date: 2022
Source: LNO2-congres over 'Duurzame Digitale Transformatie', Brussel, 12 mei 2022
Status: Early view
Abstract: In de nieuwe masteropleiding materiomics (UHasselt) krijgt iedere student vanaf het begin van de master een mentor toegewezen die de competentieontwikkeling en het studietraject van de student mee opvolgt en begeleidt, tijdens een individueel gesprek drie keer per jaar. De mentor is een ZAP-lid uit de master materiomics. De focus van het mentortraject ligt op de opvolging van de competentiegroei van de studenten doorheen de twee masterjaren, met bijzondere aandacht voor interdisciplinaire competenties, academische competenties en soft skills. Deze competenties zijn vastgelegd in de eindcompetenties van de master en zijn geïntegreerd in alle opleidingsonderdelen, waarin deze ook formatief en/of summatief geëvalueerd worden. Het mentortraject dient ter ondersteuning van deze competentieontwikkeling. Ter voorbereiding van het mentorgesprek bereidt de student in het digitale leerplatform Blackboard zijn/haar digitale groeiportfolio voor, die met de mentor wordt gedeeld. In het groeiportfolio vult de student drie keer per jaar een zelfreflectie in over zijn/haar positie ten opzichte van de te bereiken competenties en mogelijke acties om de eigen competenties bij te schaven. De mentor geeft op basis hiervan feedback en feedforward aan de student. Indien een student achterstand heeft m.b.t. een of meerdere competenties, worden er tijdens het mentorgesprek werkpunten geformuleerd die verder opgevolgd worden in een volgend mentorgesprek. Aan het groeiportfolio wordt een pass of fail toegekend op het einde van het eerste en het tweede masterjaar.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/37064
Category: C2
Type: Conference Material
Appears in Collections:Research publications

Show full item record

Page view(s)

132
checked on Aug 31, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.