Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40051
Title: Uitschrijving en heroriëntering in het eerste bachelorjaar aan UHasselt: Een kwantitatieve analyse vanuit het perspectief van het kwartielsysteem
Authors: DOUMEN, Sarah 
EMMERS, Elke 
VERHAERT, Guido 
DO NASCIMENTO ROCHA, Maristela 
STRUYVEN, Katrien 
Issue Date: 2023
Publisher: Universiteit Hasselt, School voor Educatieve Studies
Abstract: Het kwartielsysteem in het onderwijsmodel van Universiteit Hasselt (UHasselt) is bedoeld om studenten zo goed mogelijk te ondersteunen in hun overstap van het secundair naar het hoger onderwijs. Dit systeem zorgt voor snelle feedback, een goed studietempo en een vroege heroriëntering indien wenselijk. Het is deze laatste factor waarop dit rapport inzoomt. Dit rapport biedt kwantitatieve analyses aangaande de periode en redenen van dropout bij eerstejaarsstudenten aan de UHasselt. Het geeft een antwoord op de volgende vragen: Wanneer stoppen studenten met hun studies? Heeft het kwartielsysteem hier een impact op? Waar gaan studenten naartoe? Welke redenen geven studenten om te stoppen met hun studies aan de UHasselt? Hangt dit samen met de periode waarin studenten stoppen/heroriënteren? Is er een buitenproportioneel aantal studenten met diversiteitskenmerken die stoppen aan UHasselt of vangt het kwartielsysteem dit op? Zijn er verschillen tussen opleidingen? De conclusies van dit onderzoek zijn als volgt samengevat: De meerderheid van de eerstejaarsstudenten aan de UHasselt die uitschrijven/heroriënteren doen dit zeer vroeg in het academiejaar, vóór de eerste examens. Dit heeft mogelijk te maken met het compacte karakter van het kwartielsysteem, waardoor studenten snel kunnen heroriënteren naar een andere studie indien nodig. De meeste van deze studenten stappen over naar een andere opleiding aan een hogeschool of universiteit. Redenen voor het stopzetten van een opleiding aan UHasselt zijn onder meer een gebrek aan aansluiting bij de interesses en de voorkennis van studenten, waarbij studenten met verschillende achtergronden, waaronder studenten met lager opgeleide ouders, proportioneel meer kans lopen uit te schrijven. Hoewel het kwartielsysteem niet werd genoemd als een belangrijke factor voor dropout, werd wel gewezen op de behoefte aan meer begeleide zelfstudie en ondersteuning tijdens de overgang van het secundair onderwijs naar de universiteit. In het algemeen verschilden de redenen voor stopzetting weinig naargelang van het tijdstip waarop de student de opleiding verliet. Tot slot is het van belang om niet enkel naar de UHasselt in zijn geheel te kijken, maar ook naar de (eigenheid van) haar opleidingen. De redenen om te stoppen kunnen verschillen naargelang de betrokken opleiding, alsook de mate waarin studenten met diversiteitskenmerken of bepaalde vooropleidingen buitenproportioneel uitvallen.
Keywords: onderwijsorganisatie;kwartielsysteem;drop out;eerstejaarsstudenten;diversiteit;inclusie
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/40051
Category: R2
Type: Research Report
Appears in Collections:Research publications

Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.