Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40072
Title: CTRL-F: Op zoek naar inclusie in het onderwijs
Authors: EMMERS, Elke 
SAENEN, Liesbet 
DOUMEN, Sarah 
Issue Date: 2023
Publisher: Vrij CLB Netwerk
Source: Caleidoscoop (Brussel), 35 (2) , p. 8 -17
Abstract: Inclusie en inclusief onderwijs roepen steeds meer sterke gevoelens op. Denk maar aan de open brief van William Boeva over de representatie van mensen met een beperking in de media 1 , of de Panoreportage in het najaar van '22 over obstakels die ouders en kinderen, maar ook leerkrachten en scholen, ervaren om inclusief onderwijs te realiseren 2. Maar wat is inclusief onderwijs nu precies? Hoe verhoudt het zich tot diversiteit? Wat zijn momenteel de pijnpunten hieromtrent in het Vlaamse leerplichtonderwijs? Hoe zou inclusief onderwijs er ook kunnen uitzien en hoe kunnen we hier geraken? Dit artikel gaat in op deze vragen. Het is een call to action voor alle onderwijsprofessionals om samen meer inclusief onderwijs te realiseren. Het is een call to action voor de politiek die in de mogelijkheid is om hindernissen weg te nemen waarmee professionals geconfronteerd worden.
Keywords: inclusie;onderwijs;diversiteit
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/40072
Link to publication/dataset: https://emagazine.caleidoscoop.be/standard-article/CTRL-F-Op-zoek-naar-inclusie-in-het-onderwijs
ISSN: 0776-474X
Category: A2
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Caleidoscoop_EmmersSaenenDoumen_enkelvoorinterngebruik.pdf
  Restricted Access
Published version9.66 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.