Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/42552
Title: OUT of class versus IN the room? Architectuur, psychologie en orthopedagogie verbonden
Authors: STEVENS, Ruth 
EMMERS, Elke 
COPPENS, Liesbeth 
Issue Date: 2023
Publisher: Vlaamse Vereniging voor orthopedagogen
Source: VVO tijdschrift: Driemaandelijks tijdschrift van de Vlaamse Vereniging van Orthopedagogen vzw, 42 (1) , p. 5 -12 (Art N° 1)
Abstract: Wanneer wij op stagebezoek gaan of met onze studenten praten, zien wij vaak dat kinderen, onder het mom van inclusie, uit de klas worden gehaald om bijgespijkerd te worden, verwijderd worden wegens storend gedrag, of, nog erger, uren op de gang staan als een vorm van straf. In diezelfde geest zijn er onlangs enkele hartverscheurende verhalen in het nieuws geweest. Aan de andere kant horen we bijna nooit dat kinderen die als gevolg van storend gedrag op de speelplaats naar binnen worden gestuurd. Daarenboven is het ook erg normaal dat een hele klasgroep van ruimte wisselt om computervaardigheden te trainen of aan sport te doen. Er is dus een groot verschil tussen individueel uit de groep gehaald worden, om welke reden dan ook (uitsluiting), wat een verstoring van het individuele welzijn veroorzaakt, en de andere kant van het spectrum, met name als groep verhuizen, waarbij het groepswelzijn intact blijft. Het laatstgenoemde linkt aan het idee van inclusief onderwijs. Hoe komt het dus dat we de ene ruimte als te beperkend interpreteren om inclusief te zijn, maar dat we hetzelfde niet doen met een andere ruimte? In deze bijdrage pleiten wij voor een sterke samenwerking tussen de architectuur, orthopedagogie en psychologie om inclusief onderwijs voor alle leerlingen mogelijk te maken en zo rechtvaardige onderwijskansen te bevorderen.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/42552
ISSN: 2736-3554
Category: A2
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VVO tijdschrift 2023.pdf
  Restricted Access
Published version2.36 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
VVO S.E.C. 2022 Finaal.pdf
  Until 2025-03-06
Peer-reviewed author version383.68 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.