Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/46566
Title: Leren ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal.
Authors: De Meester, Jolien
Knipprath, Heidi
Ceuppens, Stijn
De Loof, Haydée
Goovaerts, Leen
Hellinckx, Luc
Struyf, Annemie
Thibaut, Lieve
Van De Velde, Didier
Boeve-De Pauw, Jelle
Dehaene, Wim
Depaepe, Fien
Deprez, Johan
Langie, Greet
STRUYVEN, Katrien 
Van Petegem, Peter
De Cock, Mieke
Issue Date: 2017
Source: Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 38 (4) , p. 27 -36
Abstract: De wereldwijde trend naar een meer geïntegreerde benadering van schoolse vakken, is er één die ook Vlaanderen niet aan zich wil laten voorbijgaan. Zo wilden we met het initiatief STEM@school onderzoeken op welke manier de STEM-disciplines (Science, Technology, Engineering en Mathematics, de zogenaamde bètavakken) geïntegreerd kunnen worden aangebracht in het voortgezet onderwijs. Om een breder draagvlak te creëren voor deze onderwijsvernieuwing werd tussen leraren en universiteit een partnerverband gesloten om vakoverschrijdende leermiddelen te ontwerpen. Maar hoe kunnen we leraren daar nu voor opleiden? Vanuit academisch perspectief distilleerden we uit onze ervaringen met leraren in dit onderzoeksinitiatief enkele belangrijke ontwerpprincipes en -processen. Op basis daarvan stellen we in deze beschouwing een programma voor, voor het opleiden van leraren tot ontwerpers van geïntegreerd onderwijs. Het ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal in STEM@school zal als casus de achterliggende ontwerpprincipes en -processen illustreren.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/46566
ISSN: 1876-4622
Rights: Open Access
Category: A1
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artikel themanummer 2017 Tijdschrift voor Lerarenopleiders - STEM@school_v2.pdfPublished version496.33 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.