Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/9713
Title: Naar een evidence-based en doelgroep-specifieke verkeerseducatie
Authors: BRIJS, Kris 
RUITER, Rob 
BRIJS, Tom 
Issue Date: 2009
Publisher: Vlaamse Stichting Verkeerskunde
Source: Brijs, K. & Ruiter, R. & Brijs, T. (Ed.) Jaarboek Verkeersveiligheid 2009, p. 92-100.
Abstract: Het ontstaan van ongevallen is een uiterst complex fenomeen dat ingebed is in een context waarbij drie verschillende componenten constant op elkaar inwerken (Wierwille et al. 2002). Deze drie componenten worden traditioneel benoemd als (1) de mens, (2) het voertuig en (3) de omgeving, een term die hier ruim dient opgevat te worden met ondermeer aspecten zoals infrastructuur, wegbeeld, andere weggebruikers, wetgeving, tijdsdruk, etc. Volgens het Swiss Cheese Model van Reason (1997) komt een maximaal doeltreffend veiligheidsbeleid neer op een systeembenadering waarbij men aandacht schenkt aan ieder van deze drie componenten en poogt een ‘nultolerantie’ na te streven inzake het voorkomen van mogelijke tekortkomingen met betrekking tot elk van deze drie kernaspecten.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/9713
Category: C1
Type: Proceedings Paper
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artikel Jaarboek_2_RR.pdfPeer-reviewed author version62.98 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

38
checked on Sep 6, 2022

Download(s)

22
checked on Sep 6, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.