Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/40599
Title: Hoe inclusief is je pedagogiek? Een analytisch kader voor neoliberale tijden
Authors: DO NASCIMENTO ROCHA, Maristela 
DOUMEN, Sarah 
EMMERS, Elke 
STRUYVEN, Katrien 
Issue Date: 2023
Source: ORD 2023, Amsterdam, 05-07/07/2023
Abstract: In een wereld waar neoliberale hegemonie universiteiten uitdaagt om hun ethische verantwoordelijkheden ten opzichte van de samenleving na te komen, is het dringend nodig om ruimte te creëren voor verzet. In dit onderzoek beargumenteren we dat een manier om dit te doen is door aandacht te schenken aan conceptuele homologieën tussen het neoliberale en pedagogische discours, omdat ze werken als niet-geterritorialiseerde ruimtes die kwetsbaar zijn voor betekeniscontrole. We bouwen onze argumentatie op basis van een longitudinale kritische discoursanalyse van kranten geproduceerd door een civic universiteit, de Universiteit Hasselt, waarin we de betekenissen analyseren die aan kennis en leren worden gegeven, en omringende concepten. Wij stellen dat wanneer de universiteit erin slaagde dissonantie te creëren met de neoliberale discourse, het meer in staat was om zijn definities te weerstaan. Echter, waar dit niet het geval was, was er ruimte om neoliberale betekenissen buiten hun context te gebruiken, waardoor deficit-thinking en meritocratie ontstonden - ideeën die bijdragen aan de rechtvaardiging van uitsluitingsmechanismen, zelfs als de universiteit een studentgerichte pedagogie en een duidelijke civic intentie had. We verdedigen daarom de noodzaak van een pedagogische visie met dissonante betekenissen als verzetsstrategie en creëren een kader dat kan worden gebruikt om kwetsbare pedagogieën te identificeren.
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/40599
Category: C2
Type: Conference Material
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Presentatie ORD 2023.pdfConference material727.32 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.