Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1942/42015
Title: Lessen uit het Eurydice-rapport: Een Vlaamse reflectie over kansengelijkheid en inclusie in het hoger onderwijs
Authors: EMMERS, Elke 
STEVENS, Ruth 
DOUMEN, Sarah 
EVERAERT, Lindsay 
DECABOOTER, Iris 
ENGELEN, Ilse 
Jansen, Dorien
Pulinx, Reinhilde
Issue Date: 2023
Source: Tijdschrift voor hoger onderwijs (Print), 41 (4) , p. 362 -380
Abstract: In maart 2022 werd het Eurydice-rapport ‘Towards equity and inclusion in higher education in Europe’ gepubliceerd. Dit rapport analyseert de huidige afstemming van de Europese hoger onderwijs (ho) systemen op basis van tien beginselen en richtlijnen die verwijzen naar kansengelijkheid en inclusie zoals overeengekomen door alle European Higher Education Area (ehea) landen en regio’s. Deze beginselen en richtlijnen vormen een blauwdruk om de sociale dimensie in het ho te verbeteren. Vlaanderen scoort hier slechts matig: veel landen gaan ons voor terwijl Vlaanderen net state of the art onderwijs wil nastreven. Aangezien het Eurydicerapport top-down Europees beleid beschrijft, is voor een goed begrip grondige reflectie vanuit de regionale context noodzakelijk. Dit artikel geeft een heldere, narratieve samenvatting van het Eurydice-rapport met een duidelijke vertaling naar de context van ho in Vlaanderen op basis van wetenschappelijke inzichten. Er wordt kritisch gereflecteerd over (1) de tien Eurydice richtlijnen, (2) de huidige positionering van Vlaanderen, en (3) de weg die het ho in Vlaanderen nog te gaan heeft op het vlak van gelijkheid en inclusie. Het artikel geeft ook aan waar ho-instellingen en de daarbij horende brede groep van stakeholders, zoals lokale overheden, ruimtelijke ontwerpers en ondersteuningsdiensten, zich op zouden moeten richten. Conclusie: het Eurydice-rapport benadrukt het potentieel voor Vlaanderen om kansengelijkheid en inclusie in het ho te bevorderen. Dit kan worden bereikt door belang te hechten aan een gedeelde taal met duidelijke definities, verantwoordingsmechanismen op te zetten op verschillende niveaus, en een alomvattende aanpak te hanteren om gelijke onderwijskansen te garanderen. Er wordt gesuggereerd dat de regio afstapt van een beleid te eng gericht naar specifieke groepen.
Keywords: inclusief onderwijs;kansengelijkheid;overgangsprioriteiten;narratieve analyse;Eurydice
Document URI: http://hdl.handle.net/1942/42015
ISSN: 0168-1095
DOI: 10.59532/tvho.v41i4.18319
Rights: Author(s); licensed under Creative Commons Attribution 4.0. This allows for unrestricted use, as long as the author(s) and source are credited.
Category: A2
Type: Journal Contribution
Appears in Collections:Research publications

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Emmersetal23Eurydice.pdfEarly view228.81 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.